Luontotalkoot kovakuntoisille – pitkospuita Martimoaavalle

Kesällä 2016 seitsemän vapaaehtoista uusi talkootöinä pitkospuita Martimoaavan soidensuojelualueella Etelä-Lapissa. Talkookohde oli hankalasti saavutettavissa, sillä tien varresta oli kohteelle vielä useiden kilometrien polkutaival. Metsähallituksen kenttäpäällikkö keksikin kertoa talkooilmoituksessa, että kyseessä ovat kovakuntoisille soveltuvat talkootreenit luonnon helmassa. Aihe innosti sekä vapaaehtoisia että mediaa, ja talkoopaikat varattiin nopeasti loppuun. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan.

Talkoolaisille tarjottiin ilmainen majoitus ja ruoka sekä kuljetus majapaikasta Martimoaavalle. Työ oli vanhojen pitkospuiden purkamista ja uusien rakentamista soidensuojelualueella. Alku- ja loppuverryttelynä joutui kävelemään tai maastopyöräilemään tieltä 5-6 kilometriä työkohteeseen ja takaisin.

Martimoaavan kovakuntoisten luontotalkoot saivat runsaasti medianäkyvyyttä ja avasivat täysin uuden näkökulman talkootöihin. Kaikki talkoolaiset olivat hyväkuntoisia ja erittäin motivoituneita – vapaaehtoistyö tuottaa aina tekijälleen hyvää mieltä ja iloa, mutta usein myös kohentaa kuntoa!

Kuva: Erkki Ollila, Metsähallitus