Kohti rikoksetonta tulevaisuutta

Metsähallituksen ja Rikosseuraamuslaitoksen (RISE) yhteistyö jatkui useilla kohteilla vuonna 2016. Avolaitosvangit Hämeenlinnasta, Keravalta, Laukaasta, Suomenlinnasta ja Vilppulasta huolsivat Etelä-Suomen kansallispuistoja sekä rakensivat opasteita Helsingin edustalle Vallisaareen ja kunnostivat Mustajärven kämppää Evon retkeilyalueella. Erityisesti kesällä avatun, suuren yleisösuosion saaneen Vallisaaren huollosta ei olisi selvitty ilman Suomenlinnan avovankilan kanssa tehtyä yhteistyötä.

Luontoympäristö, ryhmässä toimiminen ja työssä eteen tulevat tilanteet ja niiden ratkaiseminen parantavat sekä fyysistä kuntoa että itsetuntoa ja luottamusta omiin kykyihin.

– Ennen kaikkea vankityöstä hyötyvät vangit itse. Vapauteen harjoitellaan käytännönläheisessä ja fyysisessä ulkoilmatyössä, jota jokainen tekee taitojensa mukaan. Kyseessä voi olla ensimmäinen työsuhde, jossa heille uskotaan minkäänlaista vastuuta. Se on tärkeä askel matkalla vankeudesta kohti vapautta. Lisäksi työnteko vahvistaa uskoa omiin taitoihin ja kykyihin. Työ luontokohteissa on etappi matkalla kohti vapautta ja normaalia elämää, kertoo Laukaan vankilan johtaja Tuula Tarvainen.

Vankien työn ansiosta retkeilypalvelut pysyvät paremmassa kunnossa, mikä hyödyttää suoraan myös veronmaksajaa ja luontomatkailuyrityksiä.

Metsähallituksen työkohteet ovat yksi työkalu vangin kuntoutuksessa matkalla kohti rikoksetonta tulevaisuutta. Kaikki muut vankeihin liittyvät tehtävät ja asiat hoidetaan vankilassa. Vangit ovat Metsähallituksen Luontopalveluissa töissä ja heihin suhtaudutaan työntekijöinä.

Kuva: Kai Takala