Kohti muovittomampaa toimistoa

Yli kolmen miljoonan hehtaarin vesiomaisuuden haltijana Metsähallitus on kiinnittänyt huomiota vesistöjen mikromuoviongelmaan. Metsähallitus haluaa omalla toiminnallaan vähentää muoviroskan määrää sekä korvata muovin bio- ja puupohjaisilla tuotteilla. Ensimmäisiä suuria askeleita tavoitteen saavuttamiseksi on otettu Vantaan pääkonttorin uusien toimitilojen sisustuksessa.

VTT:n ja sisustusarkkitehtien asiantuntemusta hyödyntäen on vuoden 2016 aikana etsitty ratkaisuja toimitiloihin. Muovin määrää on vähennetty puusta tehdyillä toimistokalusteilla ja sisustustavaroilla sekä korvaamalla muoviset roskapussit paperisilla ja poistamalla henkilökohtaiset roska-astiat. Monitilatoimiston kokolattiamatto on valmistettu kierrätysmuovista ja se voidaan uudelleen kierrättää.

Toimiston lisäksi Metsähallituksen kaikissa yksiköissä on kartoitettu muovin käyttöä ja henkilöstö on ideoinut keinoja sen käytön vähentämiseksi. Metsähallituksessa huolehditaan myös kierrätyksestä ja uusiokäytöstä niiden muovituotteiden kohdalla, joita ei vielä voi korvata.

› Metsähallitus on sitoutunut parantamaan Itämeren tilaa

Kuva: Tuulikki Halla