Jättirekoilla puu kulkee ilmastoystävällisemmin

Metsähallituksen jättirekkakokeilu laajeni vuonna 2016, kun kaksi 84-tonnista puutavara-autoa, pikkujättiä, aloittivat puutavaran kuljetukset Pohjois- ja Itä-Suomessa. P&A Trans Oy ajaa pikkujätillä puuta Metsähallituksen Lapin monikäyttömetsistä Rovaniemen rautatieterminaaliin. Kuljetusliike O. Malinen Oy:n pikkujätti kuljettaa puuta Kainuun metsistä jalostettavaksi Kuhmoon, Joensuun Uimaharjuun, Ouluun, Lieksaan ja Kuopioon.

Pikkujättien lisäksi Metsähallituksen puita ajetaan isolla 104-tonnisella jättirekalla Ylä-Lapista Rovaniemelle. Ketosen Kuljetus Oy:n toissa vuonna käyttöön ottama rekka on Euroopan järein käytössä oleva ajoneuvoyhdistelmä, kun huomioon ei oteta erikoisluvilla liikkuvia kuljetuksia.

Jättirekat ovat osa liikenteen turvallisuusvirasto Trafin suuren hyötykuorman rekkojen käyttökokeilua. Puutavara-autojen kuljetuskapasiteettia lisäämällä saadaan monenlaisia hyötyjä. Mikäli Metsähallitus Metsätalous Oy:n vuotuisesta kuljetusmäärästä kuljetettaisiin 20 prosenttia 100-tonnisilla jäteillä ja 80 prosenttia 84-tonnisilla pikkujäteillä 76-tonnisen kaluston sijaan, niin kuormien määrä vähenisi noin yli kymmenellä tuhannella vuodessa. Se tarkoittaisi sitä, että vuotuinen ajomäärä vähenisi kolme miljoonaa kilometriä ja polttoainetta säästyisi yli miljoona litraa. Tämä näkyisi ilmastolle haitallisen hiilidioksidin vähenemisenä: hiilidioksidipäästöt vähenisivät noin kolme miljoonaa kiloa.

Jättirekkojen osuus Metsähallituksen puutavarakuljetuksissa on tällä hetkellä kaksi prosenttia. Teemme työtä sen eteen, että osuutta saadaan kasvatettua lähivuosien aikana.

› Enemmän kuormaa – vähemmän päästöjä ja kustannuksia

Kuva: Juri Laurila