Kaavoitusta matkailun edistämiseksi

Metsähallitus tukee toiminnallaan matkailualueiden kehittämistä. Vuonna 2016 Laatumaan tonttikauppa virkistyi niin mökki- kuin liiketonttienkin osalta. Kehitys näkyi erityisen hyvin hotellitoimintaan sopivissa tonteissa Lapin tunturikeskuksissa.

Holiday Club Resorts Oy on suunnittelemassa lisäinvestointeja Saariselälle seuraavien viiden vuoden aikana. Tavoitteena on lisätä majoituskapasiteettia. Johtaja Tapio Anttila antaa Metsähallitukselle tunnustusta yrityksen liiketoiminnan tarpeiden ymmärtämisestä:

– Teimme keväällä 2016 Laatumaan kanssa maanvuokrasopimukset, jotka mahdollistavat tulevaisuudessa uuden 80 loma-asunnon alueen toteuttamisen. Lisäksi uusi kohde Holiday Club -ketjussa, Skanskan rakentama Kelotähti, sijaitsee sekin Metsähallituksen tontilla, kertoo Anttila.

Myös matkailijoille tarkoitettuihin palveluihin, kuten moottorikelkka-, poro- ja huskysafareihin erikoistuneet yritykset investoivat Saariselällä. Laatumaa on vuokrannut tontteja esimerkiksi ohjelmapalvelutukikohdiksi.

Metsähallitus ja Kuusamon kaupunki allekirjoittivat lokakuussa 2016 sopimuksen Itä-Rukan kaavoituksen käynnistämisestä. Sen myötä Rukalle muodostuu toinen kävelykylä. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on nykyisen asuntovaunualueen muuttaminen majoitus- ja liikerakennusten alueeksi sekä kaavan muuttaminen Saaruan huipulla ja Maston pysäköintialueella. Sopimus liittyy Itäkylän kasvualueen kytkemiseen gondolilla Rukan kylään sekä koko matkailualueen palvelutarjonnan kasvattamiseen. Rakennusoikeutta alueelle tulee 20 000-30 000 kerrosneliömetriä, vuodepaikkoina noin 1 500.

Rukakeskus Oy:n toimitusjohtaja Ville Aho uskoo Rukan vahvaan kasvuun:

– Kotimaan markkinoilla Ruka on hiihtokeskusten ykkönen ja nyt haluamme kasvaa myös kansainvälisillä markkinoilla. Gondolin mahdollistama Itäkylä vastaa juuri tähän kysyntään. Käynnistämme gondolin jälkeen jätti-investoinnit myös rinnealueella.

Kuva: Jari Salonen