Tilinpäätös

Toiminnan arvioinnit

Ympäristöjärjestelmä

Metsähallituksessa on käytössä SFS-EN ISO 14001 -standardin mukainen ympäristöjärjestelmä. Vuoden 2015 lopulla julkaistiin standardin uudistettu painos. Se tulee ottaa käyttöön kolmen vuoden siirtymäajan kuluessa. Kertomusvuonna käynnistettiin tarvittava uudistyö. Ulkoisessa siirtymäarvioinnissa Metsähallitus kokonaisuutena sai neljä lievää poikkeamaa. Poikkeamien edellyttämät korjaukset ovat vielä kesken.

Sisäisiä auditointeja oli neljä. Niissä annettiin yksi lievä poikkeama.

Palkinnot ja tunnustukset

Suomen kansallispuistot saivat merkittävää kansainvälistä näkyvyyttä ja tunnustusta, esimerkiksi National Geographic travel (best trips/places you need to visit in 2017, Riisitunturi), Lonely Planet (the world’s leading travel guides pointed Finland as a must-visit destination in 2017, Hossa) ja Daily Mail (Europe’s most magical national parks revealed, Oulanka).

Suomen Purjehdus ja Veneily myönsi Örön kehittämisestä Vuoden veneilyteko -kunniamaininnan ja alue valittiin vuoden Kotimaan matkailukohteeksi. Kotkan kaupungin vammaisneuvosto myönsi Langinkoskelle kunniakirjan luonnonsuojelualueen rakentamisesta esteettömäksi ja saavutettavaksi. Pohjois-Karjalan alueellinen Antti-palkinto myönnettiin Luontopalveluille. Vallisaari palkittiin Britannian luontokuvaajien erikoismaininnalla vuoden luontokohteiden joukossa.

Metsähallituksen luontopalvelut sai tunnustusta maisemanhoidosta, kun Lammaspaimenviikot valittiin Suomen parhaaksi maisemahankkeeksi vuonna 2016. Lammaspaimenviikot on ainutlaatuinen tapa toteuttaa maiseman hoitoa ja suojelua. Vapaaehtoiset paimenet huolehtivat luonnonhoitotyössä olevista lampaista, kukin oman viikkonsa ajan. Vuosittain tuhansia ihmisiä houkutteleva konsepti on yhdistelmä luonnonsuojelua ja -hoitoa, luonto- ja maisemasuhteen syntymistä sekä elämyslomaa parhaimmillaan.